torsdag, juli 08, 2010
Även sortin görs via en "Sven Otto"?
Arbetsmarknadsminister Totto har som bekant gjort politisk sorti. Jag är en smula förvånad att han satt nästan hela mandatperioden med tanke på att han rätt omgående hamnade i blåsväder då han påträffades ha romantiserat sin CV. Nu verkar det som att även sortin tycks vara präglad av ännu en "Sven Otto", dvs en romantisering av verkligheten för att tjäna egennyttan.Aftonbladet har på förmiddagen rapporterat om att det verkliga skälet till Littorins avgång var något annat än det Littorin själv hävdade under gårdagen. Enligt AB skall Littorin ha utfrågats om ett påstått brott men vägrat svara på detta. 16 timmar senare avgår Littorin.
Visst är det något som luktar skunk här? Det finns dessutom flera odörkällor.
Stanken från Aftonbladet
Aftonbladets politiska kommentator Lena Mellin avslutar sin text om Littorinavgången på följande sätt:
En berättigad fråga är varför Aftonbladet inte nu publicerar de nya uppgifterna om Sven Otto Littorin. Skälet är enkelt. Sedan i går morse är han inte längre en offentlig person.
Han valde att hoppa av – i stället för att bli intervjuad.
Men vänta lite nu? Aftonbladet slår på stort och gör en tokfet etta av att en av vårt lands inflytelserikaste politiker och ledare utpekats för ett brott och att pressens upptäckt av detta är det egentliga skälet till Littorins avgång. Ändå inser man inte vikten av att lägga korten på bordet för detta påstående?
Det man de facto gör genom att på det här sättet säga A men inte B är ju egentligen potentiellt värre än att gå ut med de uppgifter man har. Man lägger en solid grund för spekulationer och ryktesspridning som definitivt kommer att angripa den numera icke-officiella Littorin på ett högst icke-officiellt och personligt plan. Inte minst mot bakgrund av att han ligger i vårdnadstvist och skulle må bra av en hyfsat fläckfri vandel. Inte minst mot bakgrund av att Littorin är av hankön.
Detta andas feghet från Aftonbladet. Det som står på spel här är verkligen inte försumbart och sträcker sig dessutom bortom Littorins privata sfär.
Om Littorin, svensk minister och därmed ledare med underförstådd roll som folkligt föredöme, utpekats för ett brott så har det givetvis ett allmänintresse och bör behandlas därefter.
Om brottsutpekandet är den verkliga orsaken till Littorins avgång så är allmänintresset än större och då föreligger tvärtom ett demokratiskt och samhälleligt krav på en grundlig journalistisk redovisning.
Stanken från Littorin och Alliansen

Littorin har då inte bara ljugit utan dessutom gjort det på mest bedrägliga vis genom att spela ut "onda hemska journalister"-kortet. Som om inte detta räckte så har han nyttjat detta för att - medvetet eller omedvetet - slå mot en av demokratins pelare, dvs pressfriheten.
Under gårdagkvällen var nämligen en hoper framstående politiker från de flesta politiska läger upptagna med att på bästa sändningstid diskutera att det är dags för pressen att ägna sig åt "självsanering" givetvis underförstått "annars...".
De som följt mig (när det väl finns något att följa då jag är ketchupbloggare) vet att jag verkligen inte håller svensk press under armarna. Svensk press är de facto en skam för vår demokrati. Något att som sann demokrat skämmas för och bespotta. Givetvis finns det en och annan lysande stjärna men som helhet och ur perspektivet makt- och samhällsgranskare är svensk journalistik fullkomligt usel. Att pressen bör ta sitt ansvar och "sanera" sin verksamhet är alltså något jag är den förste att skriva under på. Det bör dock inte ske som en konsekvens av att en minister drar en vals och kommer undan med det utan istället fokusera på att värna det demokrati som är journalistikens grundförutsättning och delvisa förvaltningsansvar. Jag ämnar skriva mycket mera om svensk press framöver så jag lämnar detta sidospår därhän för stunden.
Sist men inte minst så bör det inte råda någon tvekan om att Alliansen och Reinfeldt haft vetskap om de verkliga skälen till avång vilket ger ytterligare en dimension på denna händelse. Med det sätt som Alliansen och dess manipulationsdomptör Schlingmann bedrivit politik under den här regeringstiden så bör informationsflödet vara mycket väl uppstyrt helt enkelt för att åstadkomma mesta och bästa möjliga manipulation. Att då tro att Reinfeldt och Schlingmann skulle sakna information om denna affärs mest intrikata detaljer framstår som en pueril tanke.
Men det är väl som vanligt. Vår käre landsfader Benito Reinfeldt varken ser, hör eller talar. Det fega ledarskapet personifierat. Mannen som tycker debatten mår bäst av att lägga sig...
Stanken från svensk etablissemangspolitik
Avslutningsvis så måste man också reflektera över det faktum att den eventuellt brottsliga händelse som Aftonbladet fått kännedom om skall ha inträffat redan för några år sedan. Visst är det väl en smula lägligt att uppgiften når offentlighetens ljus just nu? Lägligt men inte märkligt.
Valet 2010 skulle visst bli det smutsigaste någonsin och nog verkar den profetian kunna infrias?
Uppdatering (2010-07-08, 13:20): Även Expressen har nu skrivit om orsakerna till Littorins avgång. Nog får åtminstone jag känslan av att den artikeln framstår som en PR-spinn inte minst mot bakgrund av slutfrasen:
Först där lämnades den formella avskedsansökan in. Och därmed blev han en icke-officiell person, konstaterar en uppgiftslämnare.
Vikten att trycka på att Totto numera är en icke-officiell person tycks viktigt. Locket på. Passera! Här finns inget att se. Eller för att ånyo citera svensk demokratis baneman: "Debatten mår bäst av att lägga sig..."
Läsvärt: Du har väl inte missat Pirate Media Groups "TV OlofB"? Ett prima tillfälle att ta dig en titt på alla dessa påstått osnutna snyltare till gratisätare som Piratpartiet huserar. Hoppas fler än OlofB tar efter detta och inser att som riksdagskandidat så är det viktigt att vänja sig med kamerans granskande lins. Vill du konkurrera med OlofB och några till om min personröst så är det dags att göra slag i saken nu och "show me what you got". Om inte annat är det idealiskt att mjuka upp kameravanan under lättsamma och kontrollerade former istället för att börja när Janne Josefsson knackar på dörren.
En annan mycket berömvärd insats är Syrrans Grannes kulturbombning. Kopiera det initiativet och dela sedan med dig av böcker, musikskivor och annat som ligger och samlar damm. Etiketter finns att köpa för den som så önskar.
Magnihasa önskar en lösning på Mysteriet Swift och jag delar den önskningen. Avslutningsvis så är det hög tid att göra något åt den öronbedövande tystnaden kring FRA-lagarna. Just do it! Imorgon kanske det inte går.
Etiketter: Alliansen, demokrati, journalistik, Piratpartiet, Sven Otto Littorin























#: Kommentar från
Jah Hollis, 2010-07-08 14:36
Visst har Littorin spelat på att han skulle vara "förföljd" av det onda och svårdefinierade "media".
Men det brott man nu påstår att han ska ha begått, ska ha begåtts innan han blev minister. Och nu är han heller inte minister längre. Så här kanske kvällstidningarna vill visa att de (för en gångs skull) faktiskt följer reglerna.
Det hade varit en annan sak om det handlat om Britney Spears.
#: Kommentar från
Markus "LAKE" Berglund, 2010-07-08 14:54
Jo, jag håller med om att det faktiskt lukar lite konstigt om det Aftonbladet sniffat fram.
Dock ställer jag mig lite fundersam till varför just detta inlägg pingades på Piratpartiets Live-sida? Det var endast ett litet Ps i slutet av texten som skulle kunna anses vara av informationspilitisk- eller på annat sätt piraterlaterad karaktär.
Eller är jag bara överkänslig som försöker hålla Live-sidan till ämnet?
#: Kommentar från
Sargoth, 2010-07-08 15:01
Du har återuppstått! Halleluja! Fort, fram med änglakörer, röda mattor, champagne och en stor orkester som kan välkomna giganten tillbaka ordentligt.
Yarr!
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-08 15:05
@Jah Hollis: Jag tänkte också i dina banor ett tag. Det som gjorde att jag ändrade mig är dels att en brottsmisstanke som (enligt AB) har fängelse i straffskalan svårligen kan anses var ointressant för vidare granskning om det rör en minister. Ledaraspekten som en ministerroll innebär är ju viktig för förtroendet folket har för demokratin såväl som rättsstaten.
Brottet ska ju även ha gjorts strax innan tillträdandet som minister. Det vore en annan sak om det var ett skelett i garderoben från svunnen tid (människor är förändringsbenägna och alla gör misstag inbillar jag mig).
Framförallt så är det riktigt problematiska här att Littorin - eventuellt - försökt spela på känslor för att få sympati och rikta agg mot en demokratisk pelare. Dvs gett sken av något helt annat än vad saken egentligen gällde. Förtroenderollen än en gång som får sig en rejäl omgång.
#: Kommentar från
Viktualiebrodern, 2010-07-08 15:08
Härligt, du är tillbaka!
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-08 15:08
@LAKE: Det kan vara som du säger. Jag envisas dock med att koppla ihop demokratirelaterade frågor med piratrörelsens. Jag har förstått att demokrati är snudd på ett skällsord bland somliga av mina partivänner men tills någon sätter ned foten så tänker jag köra på med det antagandet. :)
Här finns både den pressetiska, såväl som den pressfrihetliga aspekten. Sedan har vi ju också den politiska ledarskapsaspekten som kanske är den som haltar mest i dagens Moder Svea.
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-08 15:09
@Sargoth: Smickrare där... ;) Men instämmer att jag minst sagt är gigantisk. (Någon som vet var man får tag i Åhusglass förresten?)
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-08 15:10
@Viktualiebrodern: Förhoppningsvis. So far so good. :)
#: Kommentar från
Anonym, 2010-07-08 17:06
För det första: När t.ex Carola i egenskap av privatperson åker fast för fortkörning som leder till att hon blir av med körkortet så har kvällstidingarna inga problem med att gå över gränsen mellan privat och offentlig person...
För det andra (och viktigast): Om aftonbladet nu verkligen sitter på information om ett brott som kan ge två års fängelse och INTE publicerar den så gör de sig ju skyldiga till skyddande av brottsling. Det borde således bara vara för polisen att stövla in på redaktionen och med Lena Mellins egen artikel som hänvisning plocka med henne till häktet...
#: Kommentar från
Herman, 2010-07-08 17:53
Undrar om fru Ask kommer skicka hem ett grällt kuvert till herr Littorin?
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-08 19:54
@Anonym: Du är nog inte ensam om att hicka till när kvällspressen slår sig för bröstet som värnare av privatliv. :) Det är ju snarare deras signum att fullkomligt skita i allt vad sådana gränser heter så länge det resulterar i säljande löp.
För övrigt intressant vinkel vad gäller skyddande av brottsling. Misstänker att grundlagsskyddet ställer till det i just detta fall. Däremot så har ju Aftonbladet, som jag skrivit, ett demkratiskt ansvar att lägga korten på borden. Inte minst mot bakgrunden att man redan påannonserat kortens valörer...medelst megafon. ;)
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-08 19:56
@Herman: Hehehe...med lite tur så kanske Bea T-Rex Justitia hann nyttja internposten? Vänner emellan à la nepotismens grundlagar. Skampåletänket rör nog bara kreti och pleti.
#: Kommentar från
Yamaeda, 2010-07-08 20:32
Skulle en ledande politiker sluta vara offentlig 2 minuter efter avgång efter många år i politiken? Knappast. Är en tidigare amerikansk president inte en offentlig person? Nä, det duger inte.
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-08 21:16
@Yamaeda: Vakta din tunga. Säger kompisgänget gammelmedia och regeringen att det är så, så är det minsann så. ;)
*sanningsministeriets rekommendation*
#: Kommentar från
Anonym, 2010-07-09 01:16
Snacket om att han inte längre är en offentlig person håller inte. Det finns inga svartvita regler om detta och det är inget man kan avsäga sig. Jämför med om Dr Alban skulle gå tillbaks och arbeta på tandläkarkliniken, skulle inte pressen få skriva om Dr Alban då? Eller får inte pressen skriva något om Göran persson idag, eller skosulan Ingvar Carlsson?
Näe, det här är en överenskommelse bakom lyckta dörrar - Jag avgår om ni lovar att inte skriva om saken, troligtvis med strikta order från Reinfelt. Kom ihåg att AB är socialdemokratiskt, därmed kan vi nog också sluta oss till att Mona också har ett finger med i spelet. Denna match vann uppenbarligen sossarna.
Det är också rätt typiskt svensk media att drevet går kring en minister som avgår, vi ser nästan aldrig att media nyttjar sin makt att vara obekväma mot den sittande makten som inte har några planer att avgå. Fast i detta fall har det skett ett maktspel, bakom lyckta dörrar, alltså inget man normalt associerar med massmedia, därför torde saken vara styrd uppifrån. Redaktörn har nog gått någons ärenden.
-steelneck
#: Kommentar från
Anonym, 2010-07-09 06:43
@ Anonym 01:16
Mmm... det kan du ha rätt i! Aftonbladet sitter ju kanske på en bomb här som de kan välja att detonera närmare valdagen om de känner att de behöver hjälpa S på traven. Det får ju större effekt då om det t.ex släpps de sista dagarna eller den sista veckan. Littorin borde nog lägga alla kort på bordet själv för att undvika den situationen.
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-09 10:58
@Steelneck: Instämmer till fullo. Att f.d. partisekreterare Lars Stjernkvist orerade med rätt hårda ordalag i Debatt (var det väl?) samt att Sahlin uttryckt sådan fantastisk förståelse med Littorin...I EN VALRÖRELSE (!!!???) borde ju få en och annan tänkande människa att fundera kring vad det egentligen är som pågår.
Mina första funderingar kring en framtid med S+M i koalition skrev jag om för ett par år sedan. Är det något åt det hållet som är på gång måhända? Att de två största partierna närmat varandra är ingen nyhet. Att de båda är extremt maktkåta är inte heller någon nyhet. Att både somliga av Alliansens stödpartier riskerar att försvinna och (V) ligger farligt nära 4%-strecket...samtidigt som (MP) agerar som att de faktiskt vill ha lite att säga till om är inte heller någon nyhet.
Fler signaler om vänskaplighet och förståelse mellan (S) och (M) kanske är att vänta?
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-09 11:01
För övrigt kan det väl inte finnas någon värre tidpunkt för en minister att slänga in handduken än i en valrörelse? Det ger ett intryck av att det är ett riktigt smaskigt köttben som bara väntar på att hamna på ettan. Fast för det så krävs det ju tidningar som inte agerar medlöpare åt de som skall granskas.
#: Kommentar från
Christer, 2010-07-11 16:50
Välkommen tillbaka!
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-07-12 00:10
@Christer: Tackar!
Inlägg som länkar till detta inlägg:
Skapa en länk
<< Tillbaka
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]