Thomas Tvivlaren - Startsida

måndag, april 05, 2010

Vote 4 Pirate
Yttrandefriheten mår bäst när den nyttjas. Kommentera!

Det ryktas att det är val till Riksdagen i höst så nu är det dags att vakna ur slummern, i den mån sådan njutits av, och jobba för att Piratpartiet ska segla in.

En musikalisk rivstart på valkampanjen är därför på sin plats. Musik av Mad Cranium och text av Sagor Från Livbåtens Göran Widham: Vote 4 Pirate!



Läsvärt: Viktualiebrodern om inglasade perronger. XORBOT om Wikileaks och den läckta filmen om Irakkriget. Skivad Lime om piraterna och extremisterna. OlofB tycker svensk politiks egen Ricki Lake, dvs Cecilia "Censilia" Malmström, är snäll men naiv. Slutligen, Emma om gräsrötter som brummar.

Etiketter: , , , , ,

Yttrandefriheten mår bäst när den nyttjas. Kommentera!
Skrivet av Thomas Tvivlaren @ 19:30

#: Kommentar från Blogger Christer, 2010-04-06 21:06

Ahhh... som gammal hårdrockare får man en rörelsens tår i ögonvrån!

Den ska spridas!

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-08 10:12


Jo... - Thomas Tvivlaren
- jag har också hört det ryktet om val i höst. Men faen vet om det är sant - eller om det bara är ett spel för gallerierna.

Det pågående eländiga Parti-Kra-ti-vanstyret har väl INGENTING med sant Folk-Styre att göra - eller ?

Ifall låten NU hamnar på svesktoppen som nr 1 - och får en bra placering i Eurovisionsslagertävlingen - så tror jag att PP har chans på att komma in i Riksdagen (= bli en del av = en ”klippa” i PartiKratieländet ?)

Opinions-mätningarna visar just nu ca 2,8 % för övriga partier - där ju bl a PP ingår. Sd ligger under 4 % - men Sd har ju sitt på det torra i alla fall - för dom har ju staligt partistöd + mååånga privata personer m fl som petar in avsevärda slantar i Sd - ifall jag nu ej har fått något helt om baktassen.

Ifall t ex Feministiskt initiativ och ”Pratpartiet” hade valsamverkat - så hade det nog sett annorlunda ut i opinionsmätningarna. Det nuvarande förhållandet gynnar ju uppenbarligen de etablerade riksdagspartierna och SD, tyvärr tyvärr... :cry:

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-08 10:12

Personligen tycker jag att det är MYCKET uppseendeväckande att beslutet i PP om icke valsamverkan togs av ENBART styrelsen. Hur är det ställt med medlemsdemokratin i PP - när en sådan LivsViktig fråga för PP ej underställs någon form av medlemsomröstning ?

Ifall det trots allt ändå skulle kunna bli en valsamverkan i årets val - på lite bredare front än bara PP och FI - så är jag in i märgen övertygad om att den samlingen skulle kunna få uppåt 10 % av väljarrösterna. Detta därför att jag ”vet” att väljarna är urless på den befintliga BlockPolitiken = BlockeringsPolitiken = Socialism-Demokrati-Diktatur-Vanstyret.

Den valfläsks”politiken” kan beskrivas som: ”Löften, smutskastning och valfläsk är producerade enbart för att trygga makt inför nästa fyraårsperiod. ... Krig, miljöförstöring och allmän misshushållning med skattebetalarnas pengar, är följden av ett systemfel, den representativa demokratins dominans, vilken kommit att användas för att konservera partielitens makt i första hand.” Detta är mycket långt ifrån de ideal som en gång grundlade demokratin i antikens Grekland.

Samverkan Är Win-Win för Alla ! Blir det valsamverkan i höstens Riksdagsval månntro ?

 

#: Kommentar från Blogger Bitten, 2010-04-09 12:32

Om PP hade valsamverkan med Fi så skulle åtminstone min PP-röst ryka all världens väg, så mycket är säkert!

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-09 15:16

Apropå Gudrun Schyman...

Dags att boka in utländska valobservatörer? - ”Det svenska valsystemet garanterar inte fria och rättvisa val. Frågan handlar om mänskliga rättigheter. Allas vår rätt att fritt och utan styrning få rösta på det parti som vi själva vill. Är det kanske dags att boka in internationella valobservatörer redan nu?

Så allvarligt tycker i alla fall professor Jörgen Elklit och filosofie doktor Birgitta Widstrand att det är. De har granskat det svenska valsystemet och menar på fullt allvar att det inte lever upp till internationell standard. I en artikel i tidningen Politiken (februari 2010) riktar de främst in sig på problemen med tryckning och distribution av valsedlar. ...”

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2010-04-09 17:57

@Christer: *tummen upp*

@Josef Boberg: Samverkan kräver ju som svaret nedan till Bitten antyder att de man samverkar med delar grundsynen på den politik som först. Är dock helt med dig om att vi i mångt och mycket lever i en bubbla vad gäller Sveriges förträfflighet i demokratifrågor. Inte för att man ska måla f-n på väggen men FRA, Ipred etc är inget som har med demokratier att göra. Att det är än värre som dina länkar antyder, även sett ur ett strukturellt plan, förvånar därmed inte.

@Bitten: Jo, jag misstänker att du inte är ensam om att ha de dubierna och det är ju den främsta (?) akillehälen mot alla former av samverkansstrategier. De som samverkar måste ha en gemensam värdegrund och dela "the basics".

 

#: Kommentar från Blogger Bitten, 2010-04-11 12:59

...är Sverige en demokrati??? Vad har jag missat??

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-11 14:17

"De som samverkar måste ha en gemensam värdegrund och dela "the basics" = att bli riksdagspartier ?

Måhända är jag trög på att fatta (video ca 4 min) - men vad är det för FEL på den "the basic".

Kan man sen vara överens om mer än det - så är det ju vällovligt, verkligen... - men ej alls NÖDVÄNDIGT för att VALSAMVERKA - eller ?

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2010-04-11 18:13

@Bitten: Med tanke på häromveckan så kanske vi kan nöja oss med att demokratin alltmer liknar ett permanent aprilskämt...

@Josef Boberg: Ett samarbete är ett samarbete. Då PP inte tar ställning till FI:s huvudfrågor eller inte delar synen på aktiv demokrati (mig veterligen) så ger det ett minst sagt kluvet budskap till de vi representerar. Det är redan en balansgång pga vågmästarstrategin så att ytterligare försvåra denna känns enbart ur det perspektivet tveksamt.

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-11 18:31

Vågmästare-politik = BlockPolitik = BlockeringsPolitik = Socialism-Demokrati-Diktatur-Vanstyre - som jag ser det. I o f s så kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på.

Är det vad PP flaggar för ?

 

#: Kommentar från Blogger Bitten, 2010-04-11 18:34

Thomas.. exakt.. April, April.. :-)

Josef.. som jag ser det ska man vara försiktig med vilka man lierar sig med!! Även om målet "bara" är att komma in i riksdagen!! Man kan få kletigt klister på sig som inte går så lätt att få bort.. och "ändamålen helgar medlen" är inte precis ett valspråk jag vill traska under..

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2010-04-12 11:14

@Josef Boberg: Nej, där uppfattar du fel (enligt mig). Det du glömmer är att vågmästarställningen är ett nödvändigt ont och inget självändamål. PP är ett litet parti som i sin kärna har demokratifrågor och dess bevarande - även, eller kanske i synnerhet - i Den Nya Tiden. Vågmästarställningen är alltså en strategi för att spela ut blocken mot varandra för att få en kraft som annars inte skulle kunna fås.

Om det funkar återstår att se. Jag har själv vissa dubier till detta vad gäller hur det är tänkt att fungera i praktiken. Har dock inte hunnit ta tag i dessa funderingar mer konkret men det kommer förhoppningsvis.

@Bitten: Instämmer. Vägen för att tillfredställa de där ändamålen tenderar kantas med lik i form av principer och oumbärliga demokratiska värderingar.

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-12 13:50

@Bitten - Vad är det för skillnad att kryssa för det suveräna partiet PP på en VALSAMVERKAN-valsedel - och att göra det på en valsedel som det enbart står Piratpatiet på ?

...mer än att i det i det senare fallet i dagsläget är TVEKSAMT - enligt Opinions-mätningarna - att PP blir ett riksdagsparti.

@Thomas - Det finns Något (video ca 11 min) i Allt... Samverkan Är Win-Win för Alla :!: Motverkan ger vinnare och förlorare = Slutgiltigt (video 3 tim 35 min) blir Alla förlorare över tid sett, tyvärr tyvärr... :cry:

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2010-04-12 14:06

@Josef Boberg: Med risk för att det kanske råder definitionsproblem så vore det bra om du definierar hur och på vilket sätt valsamverkan skulle gå till?

Tolkar jag dig rätt om du menar att valsamverkan enbart är ett sätt att ta sig förbi 4%-spärren? Väl i Riksdagen får riksdagsledamöterna agera enligt sin partilinje?

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-12 14:59

EXAKT.

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2010-04-12 16:18

@Josef Boberg: Tanken är inte dum men hur kommer man runt problemet med fördelningen av mandaten och annat?

Jag antar att valsamverkan enligt denna modell förutsätter att man slår samman alla partier till, ex. Valsamverkanspiratpartiet Aktiv Feminist-Juni. :)

Enda orsaken till valsamverkan är ju då att enbart ta sig över 4%-spärren och när detta sedan gjorts så har Valsamverkanspiratpartiet AFJ hamnat i Riksdagen. Hur gör man därefter? Hur vet man vilket parti inom Valsamverkanspartiet som ska ha flest representanter? Hur vet man fördelningen av rösterna när alla röster lagts på Valsamverkanspartiet och inte vart och ett av partierna som ingår i detta?

 

#: Kommentar från Blogger Bitten, 2010-04-12 18:58

Josef.. Tyvärr låter väl inte det där som världens bästa idé..?? Jag håller med Thomas om hans frågeställningar.. DESSUTOM, igen: Vill man verkligen kopplas ihop med kreti & pleti??? Saken är ju den att man skulle aldrig bli av med sammanblandningen i folks huvuden!! Kan ju bara ta mitt eget huvud som exempel!! :-) Som sagt: Jag röstar ICKE på ett parti som på lierar sig med ett annat parti som är MIL ifrån vad jag tror på!!

 

#: Kommentar från Blogger Josef Boberg, 2010-04-12 20:03

NEJ - Thomas - som jag förstår vallagen om valsamverkan och partistödslagen (SOU 1972:62 s. 54 och SOU 1999:136 s. 167) så är det ej alls nödvändigt att ÄNDRA befintliga partinamn. ALLA kan behålla sina inarbetade = nuvarande partinamn. Men det kan ju ändå vara åt hållet klokt att låta någon lagvrängare = jurist kolla upp det.

Så vad väljarna gör är helt enkelt att på VALSAMVERKAN´s valsedel kryssa för t ex Piratpartiet, Feministiskt initiativ - eller något annat lämpligare parti - enligt väljarens EGEN syn på den saken.

Det här med att Wi har s k personval = Wi kan kryssa på det etablerade riksdagspartiernas valsedlar - för någon som Wi tycker ”det är stake i” - det är ju ändå BARA ”ett spel för gallerierna” - ifall jag skall tro på det HÄR - och det gör jag.

Dom allt överskuggande ALLRA flesta - som kommer att rösta på VALSAMVERKAN - kommer naturligtvis att kryssa för sitt FAVORITPARTI. De röstande som ej har gjort det - kommer allra troligast att bli ytterligt få. De rösterna kan ju av VALSAMVERKAN fördelas enligt modellen för kryssningarna = felet i det kommer att bli åt hållet helt försumbart.

Vilka personer som skall representeras av de i VALSAMVERKAN ingående SUVERÄNA partierna i Riksdagen - får avgöras internt i varje parti - genom t ex medlemsomröstningar. Såvitt mig känt så har t ex Piratpartiet REDAN genomfört en sådan medlemsomröstning. ”Inget konstigt alls !” (video ca 3 min).

Aktiv Demokrati står för KONTINUERLIG direktdemokrati - så för oss är sådant än mindre konstigt.

 

#: Kommentar från Blogger Urban Cat, 2010-04-16 11:54

Du har blivit utmanad på:
http://projektpariktigt.blogspot.com/2010/04/utmning-varfor-skall-jag-rosta-pa-ditt.html
//Cattis

 

#: Kommentar från Anonymous Bogus, 2010-04-19 21:09

här tomas..något att bita i

http://www.dn.se/ledare/signerat/utforsakrade-varning-for-altarforeningar-1.1079093

 

#: Kommentar från Blogger Urban Cat, 2010-04-21 15:09

Svar:
De e cool Thomas! Jag har gett uppskov till Hultman åxå... Kör du imorgon, ska bli spännande! ;)
/Cattis

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2010-04-21 21:40

@Urban Cat: Tackar för det!

 
Laddar...