onsdag, februari 17, 2010
Yttrandefrihetspråmen sjunker
Innan ni läser detta så vill jag be er om en sak. Om ni tänker blogga om detta - vilket ni självklart ska - så ber jag att ni inte direktlänkar bilderna. Jag är på gång att gå över min trafikquota så snälla, använd egna bildvärdar!När jag precis hade börjat snickra på mitt tidigare inlägg om Aftonbladets så kallade kvalitetsjournalistik så höll jag på att svälja tungan då jag hittade Aftonbladets Martin Aagårds artikel om The Pirate Bay med (ännu en) koppling till högerextremism. Maken till vinklad journalistik får man nog leta efter. Läs själva!
Efter blodet slutat koka så slängde jag iväg ett mail som ledde till mail-pingpong med följande utfall:

Martin Aagård replikerar:

TT replikerar:

Martin Aagård replikerar:

TT replikerar:

Med denna typ av journalistik så ställer jag mig frågan om Glocalnet kan stämma Aftonbladet för varumärkesintrång? För så här lågt var det väl tidigare bara Glocalnet som kunde gå?
Inte blev det bättre av att påståendet om servern var felaktigt! Brokep påekar nämligen följande:

M.a.o. servern som Politiskt Korrekt nyttjar ligger inte alls hos PRQ!
Den yttrandefrihetspråmen som nyss kapsejade bör nu anses ha sjunkit till botten.
Attans! Precis innan "pressläggning" så noteras att Aftonbladet censurerar sina egna nyheter. Martin Aagårds artikel finns inte längre. I sann yttrandefrihetsanda censurerar man nu alltså sina egna artiklar! Om det inte vore för att Internet inte glömmer vill säga:

Andra skriver: Basic personligt
Läsvärt: Du har väl inte missat att Hornstull Hooligans var på tapeten hos Aschberg och TV8? Använd en pålitlig yttrandefrihetskanal om du är intresserad av att se programmet!
Etiketter: Aftonbladet, Brokep, censur, demokrati, Martin Aagård, Piratpartiet, The Pirate Bay, yttrandefrihet
Skrivet av Thomas Tvivlaren @ 17:54
Laddar...























#: Kommentar från
Bengt Jonsson, 2010-02-17 22.36
Det är när man ser sånt här som man lär sig försiktighetsprincipen när det gäller media: Om det låter som en för bra story för att vara sann, då är den inte sann. Guilt by association är ganska värdelöst som argument.
Det gäller bara att ha disciplin, så att man inte bara misstror när det inte stämmer med vad man själv tycker. Utan också misstror när det (alltför väl) stämmer med vad man tycker.
För resten händer det att jag tittar på Politiskt Inkorrekt, men det är inte för att jag skulle vara smånasse, utan för att jag har lidelse för sanningen och ibland stör mig på sådana som inte vet för att de inte *vill* veta.
En del tycker det är hedersamt att vara avsiktligt okunnig, och suspekt att undersöka. Men det tycker inte jag.
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-02-18 08.02
@Bengt Jansson: "Det gäller bara att ha disciplin, så att man inte bara misstror när det inte stämmer med vad man själv tycker. Utan också misstror när det (alltför väl) stämmer med vad man tycker."
Du har varit inne på detta tidigare men det är väl värt att upprepas för visst är det så.
Ett av problemen inom politiken idag upplever jag är just den automatiska polariseringen som följer av att alla, hela tiden ska framstå som bäst och få motståndaren att framstå som sämst.
Det lämnar framförallt mindre tid och energi åt att jobba för förbättring och konstruktivitet. Det leder också till att man inom partierna börjar definiera "bra" och "dåligt" baserat på partinamn resp. blockfärg. Det leder till en oundviklig fördumning då verkligt tänkande och ifrågasättande inte främjas. Det blir istället "jaha, det var ett sosseförslag...då glömmer vi det" eller "aha, det var moderaterna som sa det...hur kopierar vi det på bästa sätt".
"För resten händer det att jag tittar på Politiskt Inkorrekt, men det är inte för att jag skulle vara smånasse, utan för att jag har lidelse för sanningen och ibland stör mig på sådana som inte vet för att de inte *vill* veta."
Jag är också sanningsnarkoman (min tolkning) så jag har givetvis också kollat in Politiskt Inkorrekt. Det är den politiska vinklingen som jag störs av mest där och inte att brottslighet redovisas. Mottot tycks vara att blåsa upp islamism, brott begångna av indvandrare samt brottslighet generellt då "lag och ordning" är en SD:s käpphästar.
Vad gäller sanningsnarkomanin så är den enligt min erfarenhet en nödvändighet för att ens kunna närma sig de mest tabubelagda ämnena för att uppnå någon som helst typ av hederligt tankeresonemang. När vi blint följer flocken så blir vi en del av den...och vad detta kan leda till vittnar historien alltför väl om.
"En del tycker det är hedersamt att vara avsiktligt okunnig, och suspekt att undersöka. Men det tycker inte jag."
Instämmer. Kritiskt tänkande är något vi officiellt helgonförklarar men praktiskt förkastar och föraktar i en vidare omfattning.
#: Kommentar från
MX, 2010-02-18 09.42
"Jag är också sanningsnarkoman (min tolkning) så jag har givetvis också kollat in Politiskt Inkorrekt. Det är den politiska vinklingen som jag störs av mest där och inte att brottslighet redovisas. Mottot tycks vara att blåsa upp islamism, brott begångna av indvandrare samt brottslighet generellt då "lag och ordning" är en SD:s käpphästar."
Jag läser PI varje dag så jag anser mig ha god koll på sidans nyhetsutbud. PI är en uttalad pro-SD-blogg. Då är det värre med s.k. "oberoende" nyhetsförmedlare som smygvinklar nyheter.
Tycker du trampar lite i samma gyttjepöl som Aagard själv när du kallar personerna bakom PI för "smygnassar". På vilka grunder?
PI publicerar dagligen namn på brottslingar, varav många är invandrare. Ja, det är så verkligheten ser ut. Se på Efterlyst i TV3. De sitter knappast och handplockar brott med enbart invandrare. Ska man undvika att skriva om vissa brott bara för att gärningsmännen är invandrare?
Ang. islam så framför PI skarp kritik mot Sveriges och västvärldens naiva syn på islam och det faktum att ett extrema islamister, med regeringens goda minne, får föra talan för alla Sveriges muslimer och ställa krav på särrättigheter som ingen annan grupp ens kommer i närheten av. Det har bl.a SVTs "Dokument Utifrån - Slaget om muslimerna" visat.
Det var upplopp av muslimska ungdomar i Milano i veckan. Världspressen tog upp det som en stor händelse. Engelska Telegraph hade bilder på arga massor som välte bilar och skrev om "Italy has been hit by a new outbreak of race riots after an Egyptian man was stabbed to death in Milan.".
I svensk media var tystnaden kompakt. Inte ens en notis. Här får vi istället läsa snyftvalsar om s.k. "flyktingar" som inte får allting gratis när de kommer hit. Det kallar jag vinklat.
Massinvandring är BRA och BERIKANDE. Något annat får man inte tycka. Då är man rasist, islamofob och högerextrem.
#: Kommentar från
Mikael Nilsson, 2010-02-18 11.27
Manuell trackback :-)
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-02-18 11.55
@MX: "PI är en uttalad pro-SD-blogg. Då är det värre med s.k. "oberoende" nyhetsförmedlare som smygvinklar nyheter."
Jag håller med i det du säger sett ur ett allmänt perspektiv men inte ur ett specifikt.
Man måste komma ihåg att objektivitet är en utopi även under de mest ideala förhållanden.
Framförallt är det stor skillnad på att vinkla och förvrida. Det senare är något PI gör väldigt ofta. Du ger själv exempel på detta vilket jag återkommer till.
"Tycker du trampar lite i samma gyttjepöl som Aagard själv när du kallar personerna bakom PI för "smygnassar". På vilka grunder?"
Är inte det uppenbart? NSDAP var först och främst ett råpopulistiskt parti och sekundärt ett rasistiskt dito.
Adolfponken var en fullkomligt lysande agitatör och populist och omgav sig med likasinnade som Göbbels. Hur detta yttrade sig i praktiken tycker jag symboliseras mer än väl av namnvalet. Precis som i vår svenska politiska ankdamm kapade man "arbetarparti"-etiketten i syfte att komma åt en väljargrupp på falska boliner. Detta gjordes helt enkelt för att det tyska socialdemokratiska partiet var den största konkurrenten mot Hitlers framgång.
Att man aktivt samtidigt hatade socialister i allmänhet och kommunister i synnerhet och dessutom lade grunden för sin framgång genom en koalition av bankmän och industrirepresentanter är i detta perspektiv intressant.
Precis som NSDAP så spelar SD högt och lågt på känslor och den oro som råder i landet pga de tider vi har. Man framför underförstått lösningen på problemet som att "om bara svartskallarna kastas ut så blir Sverige Astrid Lindgrenskt och alla får nuppa".
I beg to differ.
"Ska man undvika att skriva om vissa brott bara för att gärningsmännen är invandrare?"
Givetvis inte. Man ska inte heller undvika att skriva om brott för att gärningsmännen kommer från Hörnefors, Torsåker, Vimmerby, Stockholm eller Liberia.
"Det har bl.a SVTs "Dokument Utifrån - Slaget om muslimerna" visat."
Om det är Dokument Inifrån du menar så såg vi samma eminenta avsnitt. Det är för övrigt min favorit bland de granskande samhällsprogrammen.
Om vi nu såg samma program så visade detta bara ett exempel på hur en religiös minoritet kapat islam som företeelse och att våra kära politiker i sin iver att fokusera på makten som självändamål istället för medel tappat sitt ifrågasättande. Och? Det gäller ju det mesta och inte bara detta fall. Det visar framförallt inte det du antyder för...
"och ställa krav på särrättigheter som ingen annan grupp ens kommer i närheten av"
...du kanske har hört talas om upphovsrättsindustrin? De inte bara ställer krav utan de får grymt gehör trots att det både strider mot folkets värdegrund och trots att konsekvensen blir nedmontering av demokratin.
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-02-18 11.58
@MX: "Det var upplopp av muslimska ungdomar i Milano i veckan."
Säger du det? Jag fick för mig att det var nordafrikanska ungdomar.
"Engelska Telegraph hade bilder på arga massor som välte bilar och skrev om "Italy has been hit by a new outbreak of race riots after an Egyptian man was stabbed to death in Milan."."
Det verkar stämma. Du har givetvis också noterat vilket tidigare rasupplopp man åsyftade? Jag citerar:
"It was the second violent episode involving immigrants this year, after riots broke out in the southern town of Rosarno, in Calabria, when African agricultural workers burned cars and broke store windows to protest against attacks by local white youths."
Det tidigare upploppet läser du om här. Jag citerar:
"Thousands of illegal immigrants, or "clandestini", have poured into Italy in recent years, with the authorities turning a blind eye to their lack of official documentation.
In the south of the country they are employed on farms and in orchards, picking fruit and vegetables for as little as 25 euros a day.
They take the jobs that Italians shun. Some of them are qualified as engineers and teachers, while others are asylum seekers and political refugees."
Jag antar också att du är bekant med det klimat som den här typen av frågor bottnar i? Förslag på förkovran:
Telegraph - Migrant hate fears over Italy gipsy camp fire
Telegraph - Italy to fingerprint all Roma gipsy children
Telegraph - Italians sunbathe next to drowned gipsy children
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-02-18 12.01
@MX: Med detta i bakhuvudet så känner du väl till det italienska samhällets problem? Förslag på läsning:
Telegraph - Clashes in Rome as students demonstrate against government plans to cut funding
Telegraph - Silvio Berlusconi under fire from protesters for his attacks on press freedom
Telegraph - Europe's winter of discontent
Telegraph - Silvio Berlusconi trial may be suspended
Telegraph - Silvio Berlusconi dines with judge who is to rule on immunity law
Telegraph - Silvio Berlusconi and the Animal Farm defence
Telegraph - Why Silvio Berlusconi need never fear the Italian courts
Telegraph - Silvio Berlusconi accused of changing laws to his advantage
Efter detta vill jag gärna ha en förklaring på varför du ensidigt fokuserar på just upploppet i Milano? Är det måhända för att det är "politiskt inkorrekt"?
Ser du inte nyttan och nödvändigheten av att blicka bortom och bakom vad en sekteristisk missnöjeskult högst vinklat beskriver?
Sveriges framtid? Min feta rumpa!
#: Kommentar från
Thomas Tvivlaren, 2010-02-18 12.20
@Mikael Nilsson: Kopimi FTW. ;)
Inlägg som länkar till detta inlägg:
Skapa en länk
<< Tillbaka
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]