Thomas Tvivlaren - Startsida

fredag, december 19, 2008

Inte bara Jolly Roger är svartvit
Yttrandefriheten mår bäst när den nyttjas. Kommentera!

Inte bara piratbaneret är svartvitt. Bild: Okänd
Som somliga av er säkert redan uppmärksammat så har det de senaste dagarna varit livliga diskussioner i släptåget efter Tyskungens strävan att idiotförklara sig själv. För tydlighets skull vill jag förklara att jag inte anser Tyskungen vara en idiot utan en högst förträfflig ordkonstnär så länge han håller sig till det han med bravur behärskar, dvs när han "gör sin grej". I det här fallet blev det istället som när Carola öppnar munnen utan att sjunga eller som när Guillou debatterar Internet. Det blev sisådär för att uttrycka sig diplomatiskt.

Efter detta kom Mymlan och DeepEds syn på saken. Deras argument stannade dessvärre vid ickefrågan fildelning (upphovsrätt). Fildelningsdiskussionen är död sedan länge. Ingen lag eller juridisk abrovink kan föra oss tillbaka till dåtid. Lagar kan dock förhala och begränsa möjligheterna som med full kraft leder oss in i den nya tiden. I min kommentar så efterfrågade jag en konkretisering av det som kritiserades.

Anders Gabrielsson hörsammade min efterfrågan i sin kommentar och efter att ha exemplifierat genom att citera mig utvecklades mer ingående vad som avsågs:

Det spelar ingen roll om man håller med den ena mer än den andra, man hamnar ganska snart i Kalla kriget-uttröttning där man sitter mellan två grupper som är tvärtemot varandra och inte lämnar något utrymme för nyanser.


Av detta följer att kärnan i kritiken är bristen på nyanser och att det leder till ett binärt "vi och de"-tänk, svart eller vitt, av eller på, "ni har fel, vi har rätt".

Samtidigt som detta resonemang förvånar mig så förklarar det delvis svårigheten med att ta sig förbi fildelningsfrågan. För det som Anders Gabrielsson, Mymlan och DeepEd indirekt säger är ju faktiskt att de inte förstått piratpartiets kärna och själva existensberättigande. Man förbiser den främsta anledningen till att piratpartiet blivit en kraft att räkna med.

Och vad är nu detta?

Det är mycket enkelt. Piratpartiet är ett svartvitt parti! Då avser jag inte bara den lätt associerade Jolly Roger eller piratpartiets logotyp. Piratpartiets stora frågor är nämligen inte frågor som lämpar sig för nyansering. De rör exempelvis inte en skattesats procentuella förskjutning uppåt eller nedåt. Tvärtom är de binära till sin natur. Antingen står vi kvar i gammeltiden och försöker oss på att lagstifta bort vinden som fyller piratseglen. Eller så inser vi det lönlösa i det och får på köpet nya möjligheter samtidigt som vi slipper gräva en grav åt demokratin och mänskliga rättigheter. Demokratin är inte förhandlingsbar och den gör sig inte särskilt väl för att "nyanseras". Antingen har vi demokrati eller så har vi ingen demokrati. Antingen har vi brevhemlighet eller så har vi inte det. Antingen behåller vi meddelarskyddet eller så avvecklar vi det. Antingen kör vi vidare mot det totalitära målet eller så drar vi i bromsen och byter spår mot något som ligger mer i linje med det som Sverige officiellt utger sig för att fortfarande vara, dvs en demokrati. Kort och gott, men i andra ordalag och på tvärsen mot vad som konstituerar piratism: "Lite dödsstraff" är Fegerleyism.

Fegerleyismens kännetecken är ju just att vara "nyanserad" i svartvita frågor. Att inte ägna sig åt "ställningskrig" ens när det är befogat. Att kompromissa om demokratiska grundfundamenta. Samtidigt som man utger sig för att företräda dem. Fegerleyism är att under partipiskans täckmantel behålla sina förmåner och sin karriär istället för att rakryggat och med äran i behåll stå som levande exempel på varför förtroendeuppdrag innehåller ordet förtroende. De rundabordssamtal som Mymlan efterlängtar tarvar de facto demokratisk hänsyn och och att det som ska samtalas inte rör själva möjligheten att i framtiden samtala.

Hade det varit så att piratpartiet inte hade haft sina principiellt viktiga - svartvita - frågor på partiprogrammet så hade jag inte tittat åt deras håll. Då hade jag lugnt och avtrubbat kunnat sitta kvar i det normala partiträsket och där kunnat välja från det "mångsidiga" julbordet bestående av läckerheter som Socialmoderaterna, Det Nya Arbetarpartiet, Bondepartiet De Bruna och Der Volkpartei Liberalfascismus. Julbord tenderar som bekant framkalla visst illamående.

Men nu valde jag en annan väg. En onyanserad sådan. I svartvit kulör.

Läsvärt: Teflonminne ställer en befogad fråga. Rasmus vill lägga ned regeringens musikexportpris. Josh proklamerar skendemokratin Sverige. Christian skriver om kampen mot fascism. Västra Stranden noterar intressanta undervisningsrelaterade rön. Slutligen, Emma som också tar upp diskussionen som inlägget ovan handlar om.

Etiketter: , , , , , , , ,

Yttrandefriheten mår bäst när den nyttjas. Kommentera!
Skrivet av Thomas Tvivlaren @ 16:39

#: Kommentar från Blogger Mikael Nilsson, 2008-12-19 18.31

Nejnejnejnej, LILA för bövelen, VULGÄRlila!

:-)

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2008-12-19 18.37

Haha..."vulgärlila" var faktiskt ett välkommet tillskott till alla inredningsförnäma kulörer i stil med "äggskal", "kaffe latte" etc. :)

Jo, jag vet men det var ju liksom vägen som var svartvit och jag stod i valet och kvalet att få in det lilla i slutklämmen men det kändes krystat så jag raderade.

 

#: Kommentar från Anonymous Dennis Nilsson, 2008-12-19 19.15

Märkligt att många har så svårt att förstå vad FRA-IPRED-lagarna egentligen handlar om.

Jag kan sammanfatta dem på detta korta och koncisa sätt:

"Den som bestämmer vem som läser vad, är den som bestämmer"

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2008-12-19 19.18

Mycket vishet i den korta meningen Dennis.

I övrigt instämmer jag i din fundering. Hur människor kan tycka att det är en "svår" fråga är ännu mer obegriplig...fast det hänger väl mest ihop med att man blandar in "fildelning" där det inte hör hemma.

 

#: Kommentar från Anonymous mymlan, 2008-12-19 20.10

http://mymlanthereal.wordpress.com/2008/12/19/det-kom-ett-brev/

 

#: Kommentar från OpenID mrarboc, 2008-12-19 21.27

En fråga: Hur definierar du demokrati?

Ett påstående: Jag är inte antipiratpartist för att PP är svartvita i de frågor som drivs. Jag stödjer PP i dom frågorna. Jag är antipiratpartist eftersom PP varken är svarta eller vita i dom allra flesta frågorna, utan helt osynliga. Jag vill inte att mina e-mail blir lästa, men inte ens i de allra värsta tänkbara framtida visionerna anser jag att den frågan ens kvalar in på top-20 listan. Ja, jag har saker jag definitivt vill dölja för storebror fast jag anser att jag har rent mjöl i påsen.

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2008-12-19 21.47

@MrArboc: En enkel fråga. Dock inte lika enkelt att ge ett svar.

Demokrati är för mig folkligt inflytande. Att kunna balansera de krafter som normalt alltid klarar sig eller dominerar (de med makt i form av pengar, inflytande eller andra styrkeresurser). Demokrati är alltså inte politiker eller politiska partier. Politiker och politiska partier är bara mellanhänder. (Ungefär som skivbolagen varit för artisterna. :))

Det stora problemet nu är att politikens främsta vision verkar vara fjärran från min definition om demokrati. Kort och gott, makten har blivit ett självändamål i politikernas tjänst istället för att vara ett maktverktyg i folkets tjänst.

Vad mer? Äh du får fråga mer ingående om du vill! Kommer dock att tänka på vad en gammal samhällskunskapslärare sade någongång och som jag vid tillfället accepterade och tog till mig men idag blir förnärmad av. Han hävdade att den som inte röstar inte har någon rätt att klaga på samhället. Det resonemanget förutsätter ju dock att dels folkets åsikter är väl representerade och inte som nu samlade i den triangulerade och utslätade mittsörjan. Det förutsätter också att det demokratiska systemet har inbyggda mekanismer för att hantera den ohämmade maktkåthet som nu existerar och som bl.a. yttrar sig i att våra etablerade politiker ljuger folket rakt upp i ansiktet.

I övrigt så finns det demokratiska aspekter som kräver det traditionella höger/vänster-paradigmet...men det är en senare fråga och därvidlag har piratpartiet gjort sig umbärligt.

 

#: Kommentar från Blogger deeped, 2008-12-19 22.54

Nej nu jävlar... Nu blir jag jävligt pissed... "stannade vid" jaha. Att jag skrivit en jävla massa annat spelar ingen roll. Att jag råkade skriva fildelning som en del av något större spelar ingen roll. Sorry, men i den här frågan har faktiskt du blivit enögd uppenbarligen. Mycket tråkigt.

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2008-12-19 23.00

Påpeka det som inte framkom eller som du anser är fel istället för att lacka ur då?

Jag vet att både du och Mymlan skrivit vältaligt tidigare om frågor relaterade till piratrörelsen men i det här fallet var det ju inte era tidigare meriter som diskuterades utan Mymlans inlägg som bottnade i Tyskungens (tillfälliga?) dyngretorik samt Anders Ekströms förväxling med Sverigedemokraterna och piratpartiet...

 

#: Kommentar från Blogger deeped, 2008-12-19 23.04

Ser inte varför det finns någon idé att ens försöka Thomas. Du har valt att skapa en hel jävla hönsfarm av en kort kommentar från mig; gjord i Google Reader. Och utifrån det förklarar du att jag inte förstår kärnan. Jojo. Du tycker inte det är väldigt långt draget? Uppenbarligen inte. Det är synd. Mycket tråkigt.

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2008-12-19 23.33

Kom igen nu! Nu börjar det ju lukta Tyskunge om det här. Av dig förväntar jag mig verkligen inte det...

För så här är det: Tyskungen skrev ett skitinlägg och Anders Ekström verkade till synes förväxla piratpartiet med sverigedemokraterna. Mymlan nickade bifall och lade de eländiga texterna som grund till sitt inlägg. Att du sedan nickade bifall till det Mymlan skrev gör ju egentligen varken till eller från ty det var ju Mymlans inlägg jag reagerade på!

 

#: Kommentar från Blogger deeped, 2008-12-20 01.28

Problemet är att om du anser att Mymlan nickade bifall utan att kritisera även Ekström och Tyskungen så läser du illa. Men tyvärr verkar det vara något som går just nu.

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2008-12-20 10.10

Det kan vara något som går vilket inte minst dina egna svar antyder.

Min drivande tes i mitt inlägg var det exempel som Anders (efternamnet minns jag inte nu) gav i sin kommentar på vad han (och Mymlan) uppfattade som onyanserat. Det gav en hint om att Anders (efternamn glömt), Mymlan (och du som på ett bananskal halkade in i diskussionen) bottnade ert resonemang om bristen på nyanser på att ni inte förstått själva grunden för piratpartiet. M.a.o. hade ni fallit i samma fälla som etablissemang och andra som inte förstått frågan. Denna syn kan kort och gott förenklas till piratpartiet = fildelningsfrågan. Inget kunde var mer felaktigt. Ja, fildelningsfrågan hör till "piratismen" men bara som en naturlig konsekvens av att informationseran vilar på informationskopiering. Piratpartiet = Den Nya Tiden och hur vi får med/anpassar det som är bra med Den Gamla Tiden.

 

#: Kommentar från Anonymous Anonym, 2008-12-20 20.45

Du skriver: "Demokratin är inte förhandlingsbar och den gör sig inte särskilt väl för att "nyanseras". Antingen har vi demokrati eller så har vi ingen demokrati."

Antingen är du väldigt naiv, ganska korkad eller både och. Den enda demokrati som finns i verkligheten är ett korthus av kompromisser. Har alltid varit och kommer alltid förbli. Prova att läs lite historia eller några dagstidningar. Drömmar är en sak, men verkligheten är komplex.

Om du baserar din ideologi utfrån ovan citat så borde alla normalbegåvade läsare förstå att inga av dina idéer har något reelt värdet. Det är bara pojkrumsfantasier.

 

#: Kommentar från Blogger Thomas Tvivlaren, 2008-12-21 01.03

@Anonym: Jag menade att demokratin tarvar vissa förutsättningar vilka nämndes i sammanhanget.

Duger inte det svaret så tycker jag vi istället kör på att jag är naiv OCH korkad OCH att alla mina idéer är värdelösa OCH att jag hyser pojkrumsfantasier.

*nöjda läsare är bra läsare*

Däremot inbillar jag mig att mina läsare är mer än normalbegåvade i allmänhet. Ett antagande som kan bottna i önsketänkande givetvis, även om jag tror det finns fog för att så kan vara fallet.

 
Laddar...